Electronische ontsteking en 12 volt - door Eric Verbeek Veel rijders van de BMW R75 en Zündapp KS750 in Nederland, maar ook elders, rijden inmiddels met de electronische onsteking, al dan niet gecombineerd met de 12 volt installatie, van Powerdynamo GmbH (voorheen MZ-B) uit Berlijn. Deze installatie is een goed alternatief voor motoren waarvoor bijvoorbeeld de magneet gereviseerd moet worden, of de dynamo niet meer het vermogen levert dat hij eigenlijk zou moeten leveren. De praktijk wijst uit dat de aanschaf van een complete electronische ontsteking gecombineerd met de 12 volt installatie goedkoper is dan de volledige revisie van de magneet. De ervaringen die we inmiddels met de ontsteking hebben opgedaan zijn tot nu toe uiterst positief. De vonk is veel sterker dan bij de magneetontsteking waardoor de carburateurs wel iets bijgesteld dienen te worden. Voordeel is dat de motor beter aanslaat. De bobines kunnen in een leeg magneethuis gemonteerd worden zodat de kabels naar de bougies via de originele uitgangen van het magneethuis naar de bougies lopen. Als bougiekappen mogen geen ontstoorde kappen of kappen met weerstand gemonteerd worden. Dat vermindert de werking van de ontsteking en zou schade aan de installatie kunnen opleveren (waarschuwing van de fabrikant). Ook als geen accu is gemonteerd, werkt de ontsteking meteen. Het advies is dus om ergens een oud en leeg magneethuis te vinden met de onderdelen waar de bougiekabels op aangesloten worden) en dat te gebruiken voor het herbergen van de bobines. Dan heb je nog een magneet over (als je de originele nog hebt). Doorboor de onderdelen waar anders de bougiekabels op aangesloten worden en leidt daar de nieuwe bougiekabels doorheen. De mutatie is aan de buitenkant niet te zien. Je moet nog wel een deksel maken om het gat dicht te maken waar anders het magneettandwiel in steekt. De 12 volt installatie heeft het voordeel dat je overal 12 volt lampen (meer en beter licht), of zelfs een H4 verlichting kunt monteren. Een bijkomend voordeel van de 12 volt installatie is dat eventuele navigatiesystemen zonder problemen aangesloten kunnen worden en bij kou zelfs een verwamd motorpak en/of verwarmde handschoenen. De installatie kan dat makkelijk aan, zo heeft de praktijk inmiddels al uitgewezen. De set wordt geleverd met aansluitschema en uitgebreide montagehandleiding. Bouten en moeren zitten er ook bij. Let voor de Zündapp op de goede konus van de krukas, want daar kunnen wel eens verschillen in zitten, die een goede montage kunnen frustreren. Met een stroboscoop is de ontsteking netjes af te stellen. Als tip zou ik meegeven om ook het hulpgereedschap in de vorm van de speciale drukstift mee te bestellen om het anker van de krukas te kunnen halen. Deze heb je nodig om de ontsteking te kunnen verstellen als die bij de eerste montage net even verkeerd staat. De electronische stuureenheid voor de ontsteking en de spanningsregelaar kunnen bij de BMW hetzij onder de tank verborgen worden, of in een leeg accuhuis dat op de originele plek staat, waarbij de 12 volt accu in het zijspan geplaatst kan worden. Bij de Zündapp kan de electronica zelfs onzichtbaar achter het deksel bovenop het blok geplaatst worden. Een voordeel van het verbergen in een leeg accuhuis is dat er wat trillingsdempingsmateriaal om heen gewikkeld kan worden. Let er wel op dat je in de bodem van het accuhuis wat gaten maakt om regen- of water met een andere herkomst, te laten afwateren. Water en electronica gaat niet zo goed samen. Aan de buitenkant is nauwelijks te zien dat een electronische installatie is gemonteerd. Een kenner met oog voor detail kan het verschil zien en dat verschil zit dan in het ontbreken van de schroefkoppen in het huis van de dynamo (waar anders de veldwikkelingen aan gemonteerdzitten) en de plek waar de bedrading uit de kap van de originele spanningsregelaar komt. Let er wel even op dat het huis van de dynamo in blank metaal wordt geleverd en nog netjes in (hittebestendige) aluminiumkleur geverfd moet worden. Dat was origineel ook zo. Het originele ronde deksel dat voor op de dynamo zit, kan met nieuwe beugeltjes weer gemonteerd worden (en hoort zwart te zijn, net als het huis waar de opnemer onder zit en waar origineel de spanningsregelaar in zit). Zijn er ook nadelen? Ja, we geven toe dat een electronische installatie afbreuk doet aan de originaliteit van de motor. Maar aan de buitenkant is het dus bijna niet te zien. En wat is nog origineel tegenwoordig met alle gemonteerde replica onderdelen als spatborden en koffers? Er zijn mensen die de montage van deze installatie net een stap te ver vinden en vinden dat een gereviseerde dynamo en magneet ook zeer goed kunnen voldoen, en dat is ook zo. Maar dan mis je nog het 12 volt gemak. Het blijft een individuele keuze. Powerdynamo GmbH levert de ontstekingen en dynamo’s ook los (dus niet als combinatie), en installaties voor veel andere klassieke motoren.